Publicado por & archivado en Sin categoría.

Ascens i descens amb esquís al Monteixo (2905m), un cim estètic i plè d’encant

Dades d’interès

• Punt de sortida i arribada: borda de Ruada.
  • Distància total: 20 km.
  • Desnivell positiu: 1700m.
  • Altura màxima i mínima: 2905m (Pic de Monteixo) i 1436m (borda de Ruada).
  • Llocs d’interès: borda del Gavatxó, lo Sentinella, estany d’Aixeus, estanyol d’Aixeus, Pic Norís, circ d’Aixeus, serra de Monteixo, vistes a la Pica d’Estats …
  • Durada: 7:30 hores.
  • Dificultat: mitja-alta si es té en compte el desnivell acumulat i la baixada inicial des del cim i la canal que la continua.
  • Material: esquíspells de focagramponspiolet, motxilla, pala, arva i sonda, pals, .
  • Cartografia: Alpina Parc Natural de l’Alt Pirineu.

Ascens i descens amb esquís a un dels cims més mítics del Pallars Sobirà. Protegit per l’estètic circ d’Aixeus, el Monteixo amaga una espectacular cara nord est, amb unes fantàstiques vistes des del cim a tot el Parc Natural de l’Alt Pirineu.
Passat el poble d’Àreu, seguim la pista fins on trobem neu, a tocar de la Borda de Ruada. Posem esquís i continuem la pista que va fent esses i ens permet guanyar molta alçada, passant pel Pla de la Selva i més amunt pel barranc d’Aixeus. La vegetació perd protagonisme quan sobrepassem el pic Sentinella i treiem el cap al circ d’Aixeus, amb el Pic Norís i el Monteixo de guardians.

Seguint el torrent d’Aixeus, el Sentinella treu el cap!

El Monteixo després d’una gran nevada sempre es posa de gala!

Pala de pujada direcció a la cara oest.

Darrers metres abans de la carena.

Abans d’arribar als peus del Monteixo enfilem per la dreta una pala força empinada. Un cop la sobrepassem, girem amb tendència a la dreta per rodejar l’espatlla de la muntanya, buscant el camí d’estiu orientat a la cara oest. Superem una altre pala i arribem a un flanqueig per dalt la carena que ens deixa al tram final. Ens posem els grampons i carreguem els esquís a l’esquena per superar els darrers cent metres fins dalt el cim. Baixem per la pala ample que encara guarda neu pols fins el punt on havíem calçat els esquís. Aquí provem sort per la canal NE i la jugada surt rodona. Mig metre de neu pols per estrenar i una baixada amb pendent mantingut direcció a l’estany d’Aixeus.

Felicitat i bones vistes (a estones) de la zona de la Pica d’Estats al fons.

Canal NE de baixada. Un espectacle bestial!

Retrobem el camí de pujada per afrontar el bosc d’Aixeus i la posterior pista. Gran jornada en un lloc provilegiat, sota unes condicions excepcionals.