Publicado por & archivado en Sin categoría.

Traçant una magnífica línia sobre calcari en un dels paratges naturals més espectaculars del Pirineu

*Reportatge complet en breu

Detalls tècnics

Escalada a la clàssica via Anglada Cerdà a la paret de el Libro Abierto, al Pic Gallinero, el cor d’Ordesa.

Accés des de la Pradera, prenent el sender de la fi de l’pàrquing. Després d’un quilòmetre de pla, surt el desviament a l’esquerra que puja a les Clavilles de Cotatuero. Comença una llarga pujada per un bosc d’espectaculars faigs i grans extensions de molsa. L’olor de bosc humit i una flora salvatge de grans dimensions fan de l’aproximació un autèntic espectacle. Vam guanyar alçada sempre a l’esquerra el salt d’aigua de Cotatuero i abans de les clavilles prenem el sender a l’esquerra que flanqueja per la base de la paret del Libro Abierto.

Després d’uns 10 minuts de sender vam superar un marcat esperó i ja ens apareix la via. Un triangle grisenc a la paret ens serveix de referència, així com una corda llaçada a la base.
Els primers llargs pugen verticals amb lleugera tendència a la dreta. El marcat flanqueig de l’6è llarg cap a un bancal (amb ambient però molt bona roca) divideix la vertical de la via en dos. El el flanqueig trobem abundants parabolts i alguna reunió amb les sigles SOS (instal·lacions per muntar passamans i abandonar, de algun rescat o per a utilització en casos d’emergència).
En el segon tram de l’escalada trobem els dos llargs més exigents de 6A + (físic i mantingut) i 6A (barreja de diedre i xemeneia que després de pluges queda molt xop). Sortint, els dos llargs finals d’entre IV i V transcorren per dins d’una canal tancada i obaga, majoritàriament buscant la part dreta. Hi ha múltiples opcions i totes porten a mateix lloc, sent poca la diferència de grau. El pont de roca i el pitó de el desè llarg no van aparèixer, de manera que vam muntar la R10 sortint de la canal, al confortable i ample bancal, després de 45 / 50m de llarg Molt més còmode i agradable.

Un cop a dalt, el morral de la dreta es converteix en un mirador espectacular de la majestuosa paret de Fraucata, els Miradors d’Ordesa a l’altre costat de la vall i tota la zona de Cotatuero als nostres peus. A el fons, el Pic de la Cascada i Marboré mostren la seva envergadura tenyits amb les primeres neus de la tardor. Sortint de la via, cal flanquejar tota la paret de l’Galliner a la dreta, per un corriol impossible a el tall de l’buit. Molt a el lloro! Una ensopegada seria fatal. Acabat el sender, s’obren uns prat alpins i cal seguir flanquejant amb lleuger descens fins a trobar una escapatòria a la dreta que ens porta directament a les cascades de Cotatuero.

Seguim les fites que baixen a la banda de l’espectacular salt d’aigua fins a trobar les clavilles. Un flanqueig amb cable de vida i una xemeneia de baixada per reprendre el sender fins al bosc de faigs i finalment la Prada.
Una jornada completa en un lloc de fantasia, on només poder observar l’entorn en primera persona ja és privilegi.

Track activitat

Via Anglada Cerdà al Gallinero, Ordesa (paret del Libro Abierto)