Publicat per & arxivat en General.

Descens amb esquís de la cara SW del Barlonguera, una muntanya mítica dera Val d’Aran

Detalls tècnics

• Punt de sortida i arribada: pàrking del Plà de Beret (1840m).
  • Distància recorreguda: 24km aproximadament.
  • Horari: 8 hores.
  • Desnivell positiu: 1479m.
  • Descens: 800m des del cim fins la base, on creuem arriu des Bandolèrs.
  • Dificultat: alta en el ascens per la cara N i en descens per la cara SW. Pendents de fins a 50º força mantinguts. 4.2/E2, PD-45º.
  • Llocs d’interès: pista de Montgarri, poble en ruines de Montgarri, refugi de Montgarri, Pic de Barlonguera (2802m), barranc deth Milh, riu Noguera Pallaresa.
  • Material:  esquíspells de focagramponspiolet, motxilla, pala, arva i sonda, pals, casc, cantimplora, pal pioletbotesbotiquín, guants.
  • Llibrerira i cartografia utilitzada: Val d’Aran Freeride i Alpina Val d’Aran.

Condicions del descens el dia de l’activitat vS condicions generoses

Sortim del pàrking del Plà de Beret direcció a Montgarri per la pista de Bonabé (dreta), rodejant la muntanya de Dossau per un preciós bosc de pins i avets.

Accedint a la llarga pista de Bonabé, amb la cara NO del Barlonguera ben visible en tot moment.

Superat el pont de Montgarri, seguint Arriu Porquer per iniciar l’ascens cap al torrent deth Milh (zona acanalada).

Seguim en sentit descendent per la pista de Bonabé fins a sobrepassar una zona oberta (Es Planheres) i finalment el poble en ruines de Montgarri. Passat el poble a l’esquerra tenim un pont que ens permet creuar la Noguera Pallaresa i iniciar l’ascens cap al Barlonguera pel Arriu Pòrquer. Primer per l’esquerra i més endavant el creuem per remuntar el Barranc deth Milh i remuntar tot el Torrent deth Milh fins al coll. Un ascens llarg i mantingut fins als peus del coll, a tocar de la cara E del Barlonguera on creuem un petit plà fruit d’un estany gelat i enfilem els cent cinquanta metres fins a dalt al coll. El tram final el gel i el vent ens obliguen a posar grampons aprofitant una zona arresarada. Des del coll (2688m), comencem a carenejar fins a trobar la imponent cara N que apunta al cantó francès de l’ariege.

Passat l’estany gelat, encarant el darrer tram fins al coll.

De peus al coll, soportant el fort vent que entrava de N.

Remuntant l’exposada i alpina cara N. Al fons l’imponent cara SW del Mont Valier i el Pic de Clavera a la dreta.

El tram final és una paret de gel de 55º que cal navegar per trobar els passos més còmodes i directes fins al Pic de Barlonguera (2802m). La preciosa aresta cimera és un regal per gaudir de les vistes cap a l’oest, amb tot el Parc Nacional d’Aigüestortes, el Molleres, els glaciars de l’Aneto i la Maladeta, tot l’Aran i l’Ariege, … Darrera ens queda el Parc Natural de l’Alt Pirineu.

Últims metres de l’aresta somital fins al cim.

Foto de rigor per celebrar el dia de la Llum!

El dia se’ns ha tirat a sobre i tocarà un descens de tardes amb el sol caient. L’enfarinada del matí i la neu transformada dels vessant soleis ens han deixat unes condicions òptimes a tota la cara SW.

Estudiant línia de baixada i condicions.

Calcem esquís al mateix cim i encarem la pendent directes cap a l’embut/acanalament que s’amaga a l’esquerra. Després d’una petita diagonal ens hi posem de plè. Uns 15-20cm de neu tova amb una base molt estable ens permeten gaudir de cada gir sense cap mirament. La calor dels últims dies ha purgat força la muntanya, deixant trams de roca a la vista. Un pas estret en plena canal esdevé un punt més de compromís en el descens.

La manca de neu segurament ens regala algun grau extra. Al final de la canal la pendent va perdent inclinació, passant de 45/50º a 40º i cap a 35º la pala del con de sortida.

Pente raide i neu fresca en el primer tram del descens!

Arribant a la zona més estreta del corredor amb una neu excel·lent.

Sortint del con, la pendent perd graus i la neu transformada ens regala girs amb el gas obert.

Seguim per la pala ample per anar a buscar l’Arriu des Bandolèrs que entra per la dreta a la part baixa i que connecta amb el torrent deth Milh, per desfer la ruta de pujada. Arribar a l’Arriu des Bandolèrs és una aventura, ja que la manca de neu ens obliga a buscar un descens de supervivència fins al torrent.

Tram de safary ski per arribar a l’Arriu des Bandolèrs.

Una baixada exigent i llarga de fins a mil metres en un lloc màgic i salvatge, on es respira soledat i ambient alpí en tot moment!

Ja a la pista de tornada, parada obligada al refugi de Montgarri per assaborir un bon beure tot rememorant la gran línia. Encara ens esperen els 6km de pista de Bonabé en lleuger ascens fins al pàrking de Beret, on arribem amb les darreres llums del dia!

Posant el check a una de les grans activitats de l’Aran amb una neu al punt!

Track activitat

Pic de Barlonguera o Tuc du Mil amb esquís des de Beret

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *