Publicat per & arxivat en General.

Alpinisme d’alçada per culminar una línia que combina roca, gel i neu.

Detalls tècnics

Sortim de San Nicolás de Bujaruelo passades les 8 (realment tard per l’activitat que anem a fer). El vent bufa de valent i sembla que ens farà la guitza tot el dia. Travessem el pont de pedra i iniciem l’ascens pel GR11 dirrecció al Port de Bujaruelo, deixant a l’esquerra el desvio cap a l’ibon de Bernatuara i més amunt els Gabietos a la dreta. Al darrer pla abans del coll ja trobem neu continua i calçem els esquís. Amb poc més de 2h ja hem sobrepassat el port i pugem en diagonal cap al Taillón. Ràpidament veiem la cara oest, amagada a la dreta de la gegantesca cara N. Els darrers metres fins a la paret ens obliguen a passar per un tram mixte més vertical, però que es fa sense complicacions. Després de 3:30h, davant nostra les tres grans rutes de la paret W, amb el collado de Gabietos a la dreta. El vent persisteix i la sensació de fred és important. Deixem els esquís a la base i iniciem el corredor Central. Inicialment no les teníem totes, ja que les dues cordades de davant feien baixar de tot i era un no para d’esquivar gel i pedres.

Amb vistes al Puerto de Bujaruelo, esperant la neu continua per calçar esquís.

Superat el port, vistes de la N del Taillón i la cara W amagada a la dreta.

El primer llarg de seixanta metres és ideal per agafar confiança amb el terreny. Neu dura, algun petit ressalt de gel i roca fins arribar a una reunió a la dreta de la cascada de gel, triangulada amb dos pitons. El fem en ensamble, aprofitant les bones condicions.

Primer llarg del corredor, entre neu i ressalts de gel de 60 a 75º.

El segon llarg és el més exigent i exposat de tot el corredor. Des de la reunió cal baixar uns quatre metres per afrontar la cascada de gel de 90º. Comença pel centre i es pot anar a buscar un espit a la paret de l’esquerra mitjançant un petit flanqueig. Passat l’espit es tomba, per sortir en un tram més ampli de neu i gel que després de 60 metres clavats ens deixa a la reunió de dos parabolts que queda a la dreta.

Des de la R1, cal desfer uns metres per afrontar la cascada de gel de 90º del segon llarg.

La segona cascada de 85º és d’una bellesa excepcional, amb grans vistes als Gabietous.

El tercer llarg comença amb la continuació del tram de 50º de neu i gel fins a empalmar amb la segona cascada. Podem enllaçar (60 metres clavats) o montar una còmode reunió al peu. La cascada és d’uns 10-15 metres de 85º, amb unes vistes excepcionals dels Gabietos. El gel està en perfectes condicions. Sortin de la cascada a la dreta trobem la reunió.

El corredor culmina amb una combinació de neu, gel i roca.

El darrer llarg o tram del corredor consta d’una estètica progressió que combina trams de 50 a 60º de neu i gel, amb resalts de roca que obliguen a algun petit pas d’escalada de IV. Els darrers metres son entre parets de roca, per acabar a l’aresta del Taillón.

Últim esforç abans de treure el cap dalt l’aresta.

Arribem en el moment precís. Una espectacular posta de sol despedeix el dia entre un cel difuminat de colors vius. Brutal! No obstant, al dia encara li queden hores per nosaltres i el descens ens espera. Resseguim l’aresta de baixada cap a la dreta, fins a trobar el pas que ens permet esquivar la paret rocosa i fer una diagonal cap a la dreta (força exposada), que ens acosta al collado de los Gabietos.

El premi a una jornada llarga i exigent, així com gratificant i adrenalínica.

Festival de colors direcció al collado de Gabietous.

Des del collado, baixem amb tendència a la dreta, amb algun tram vertical però assequible. Els darrers metres ens obliguen a fer una diagonal d’esquerra amb una petita desgrimpada fins a conectar el peu de via. Recuperem esquí i material ja de nit i baixem directes al Puerto de Bujaruelo.

Track activitat

San Nicolás de Bujaruelo – Taillón corredor central W

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *