Publicat per & arxivat en General.

Ascens i descens a la Forcanada o Malh des Pois (2884m) pel corredor NE, a la vall d’Arriu Nere.

Detalls tècnics

• Punt de sortida i arribada: Pleta d’Horno, a la pista boca nord túnel de Vielha.
  • Alçada màxima i mínima: 2871m (Forcanada o Malh des Pois inferior) i 1500m (Pleta d’Horno).
  • Desnivell positiu: 1500m.
  • Distància: 16km.
  • Durada activitat: 6 hores.
  • Dificultat: alta. Les principals dificultats les trobem en el corredor, amb pendents de 45-55º. La part alta és especialment complexe degut al tipus de roca. Llosa de granit molt llisa en la sortida del corredor i el flanqueig previ al cim, on la neu li costa coasionar. L’exposició és força alta, pel què cal assegurar molt cada pas.
  • Material: esquíspells de focagramponspiolet, motxilla, pala, arva i sonda, pals, casc, cantimplora, pal pioletbotesbotiquín, guants.
  • Cartografia: Alpina Val d’Aran.

Després de la primera curva de dretes sortint del túnel de Vielha, agafem una pista a l’esquerra que puja cap als Polvorins, i flanqueja les muntanyes per sota passant per diferents bordes. Depenent de la neu podrem arribar al final (Pleta d’Horno) o haurem de deixar el cotxe pel camí. Nosaltres arribem fins al final. Superem una zona boscosa per la dreta, seguit les fites i ens endinsem a la vall d’Arriu Nere, eclipsada per les imponents parets de roca a banda i banda.

Els primers 300m els fem amb esquís a l’esquena, fins a trobar neu continua i calçar esquís. Despés d’una pujada progressiva, a l’alçada del Lac deth Hòro (2070m), s’alça davant nostra la Forcanada o Malh des Pois. Inicialment seguim el mateix Arriu Nere cap a l’esquerra, convertit amb la Ribereta, però ràpidament el deixem per pujar amb tendència a la dreta, direcció a la cara E de la Forcanada. Una pujada molt directe que en mitja hora ens deixa a peu de paret.

Corredor al Malh des Pois des del Lac d’Hòro.

Apurem amb les pells fins a l’entrada del corredor i ens calcem grampons i piolet per afrontar un estètic corredor curt però intens. Queda força amagat i en algun tram la pendent pot arribar als 55º. El tram final gira lleugerament a la dreta per desembocar a la pala principal, just a l’enforcadura entre les dues puntes que formen el Malh des Pois.

Des del cim vistes privilegiades: darrere tenim el característic corredor NO, la vall de de l’Artiga de Lin, la vall de barrancs i tot el glaciar de l’Aneto, a l’esquerra el Tuc de Molieres, davant el Tuc de Gerbosa. Un terreny molt alpí a la vegada que salvatge i força solitari en general.

Les dues puntes del Forcanada, amb una preciosa vista de la vall de l’Aertiga de Lin al fons.

Vista aèrea del corredor des de l’enforcadura.

Ens posem els esquís al cim inferior i trace, els primers girs dobre una neu pols exquisita, buscant l’enforcadura per saltar al corredor. Una baixada exposada i mantinguda. Un primer tram delicat amb un pas estret i després el corredor s’obre per poder buscar girs més amples i posar una velocitat més al descens. Acabat el corredor, la baixada segueix fins arribar al Lac deth Hòro. 800m de baixada que resulten un plaer, amb majoritàriament neu pols i algunes zones de neu ventada.

Track activitat

Forcanada o Malh des Pois pel corredor NE

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *