Publicat per & arxivat en General.

Circular cinc estrelles entrant per la Vall d’Areste i culminant les crestes de Canalbona i de la Punta Gabarró.

Dades d’interès

• Punt de sortida i arribada: pàrquing de la Molinassa.
  • Desnivell positiu: 1700m (aproximadament).
  • Altura màxima: 3143m (Pica d’Estats).
  • Altura mínima: 1179m (pàrquing Molinassa).
  • Distància: 20km.
  • Durada: 9 hores.
  • Dificultat: alta. Especialment per l’extensió del recorregut i les grimpades en les crestes dels Pics de Canalbona i de la Punta Gabarró a la Pica d’Estats.
  • Cartografia: Alpina Pica d’Estats Montroig.
  • Material utilitzat: casc, motxilla 20 litres, cantimplora, bota baixa, gps, ulleres de sol, (cordino de 30m, bagues i arnes si volem assegurar la cresta de la Punta Gabarró fins la Pica).

Una circular cinc estrelles que culmina amb el sostre de Catalunya, la Pica d’Estats. Sortint del pàrquing de la Molinassa, enfilem direcció al refugi de la Vallferrera. Comença l’exigent pujada que ens permet guanyar metres sobre el refugi fins a trobar un camí a mà dreta (marcada amb una creu vermella i blanca) que ens porta de dret a la salvatge vall d’Areste. El què trobarem d’aquí en endavant és la màxima expressió de natura i terrent salvatge, defugint de les rutes clàssiques i els entorns massificats. Seguim el torrent de pujada en tot moment fins a trobar el meravellós estany d’Areste. Les vistes de l’estany un cop sobrepassat, amb el Monteixo darrera són espectaculars. Aquí el terreny s’aplana fins al final de la vall, als peus dels pics de Canalbona. Pugem al coll de l’esquerra del cim per una zona d’herba i pedra suelta. Arribats aquí, les vistes de la vall, combinades amb les de l’estany Fondo a l’altre vesant creen una gran panoràmica.

Les primeres llums al Monteixo i el Norís des de l’estany d’Areste.

Superat l’estany d’Areste, al fons de la vall rodegem el Pic de Canalbona per l’esquerra, cap al coll.

Busquem el camí que puja directa a l’Agulla de Canalbona per una tartera primer i per la grimada després, per seguir crestejant fins a coronar també el Pic de Canalbona (2964m). La cresta continua ja direcció a la Pica, sobrepassant el Coll de Riufred i l’estany Gelat, passant pel Rodó de Canalbona (3004m), just abans d’afrontar una pujada per tartera cap a la Punta Gabarró (3115m). En aquest punt trobem el tram més tècnic de tota la ruta, la grimpada aèrea i amb algun gendarme que ens deixarà a dalt la Pica d’Estats (3152). Es supera de forma còmode, podent esquivar la part més exposada per una grimpada a l’esquerra.

Cresta des de l’Agulla de Canalbona fins al Pic de Canalbona.

Pujada cap alRodó de Canalbona amb l’estany d’Estats al fons, amb el Pic de Baborte al centre i el Pic dels Estanys a la dreta.

A dalt, una panoràmica de 360º excepcional. Entrepà, fruita, un bon beure i cap avall. Aprofitem per coronar el Pic Verdaguer (3137). Seguim cap al coll del Motcalm i d’aquí per la llengua de neu rodegem el Verdaguer per darrera fins a trobar la pujada de pedra que ens permet arribar al coll del Sotllo.
A partir d’aquí, descens per la ruta clàssica de la Pica, passant per un llarg zigzag de pedra trenca cames inicial, superant l’estany d’Estats i el preciós estany del Sotllo i seguint el barranc de Sotllo fins a desviar-nos cap a les Pales d’Areste per retrobar el camí de sobre el refugi de la Vallferrera. 20km i 1800m+ repartits en una gran ruta (100% solitària) que combina bones vistes, valls salvatges, estanys idíl·lics, cims emblemàtics i dues crestes curtes però entretingudes.

Track activitat

Circular Pica d’Estats

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *